Sensire schaalt Tessa op
Leven zoals ú dat wilt. Sensire zet Tessa duurzaam in binnen de thuiszorg.
Tessa biedt verbale begeleiding. Dit ondersteunt de gebruiker om weer meer zelf te kunnen. Dit verbetert de ervaren zelfregie, zorgt ervoor dat iemand minder professionele zorg nodig heeft en ontlast de mantelzorger.
Verschillende zorgaanbieders hebben Tessa ingezet en het effect gemeten. Hieruit blijkt dat Tessa de gebruiker ondersteunt op zorgvragen en het de zorg inzet vermindert.
Op basis van de ervaringen bij meerdere zorgaanbieders heeft verzekeraar VGZ Tessa uitgeroepen tot ‘Good Practice’ voor de wijkverpleging. De resultaten laten zien dat 85% van de cliënten zelfredzamer is met Tessa, het de zorginzet met gemiddeld 79 minuten per week vermindert en het een positief effect heeft op het welzijn van de cliënt. Meer details in de infographic.
Meerdere zorgaanbieders hebben Tessa ingezet en het effect gemeten. Hieruit blijkt consistent dat cliënten zelfredzamer worden met de ondersteuning van Tessa en dat dit de zorginzet vermindert.
“De maatschappelijke kosten- batenanalyse laat zien dat de maatschappelijke baten die resulteren van de inzet van Tessa substantieel hoger zijn dan de kosten. Het saldo van baten en kosten over een periode van 15 jaar bedraagt € 325 miljoen euro uitgaande van een minimale tijdswinst, tot € 1 miljard uitgaande van maximale tijdswinst.”
“Naast de kwantificeerbare baten door de tijdswinst, is het belangrijk te benoemen dat Tessa ook effect kan hebben op de kwaliteit van leven van cliënten. Zo draagt Tessa bij aan een verbeterde dagstructuur, helpt het om vooraf opgestelde doelen te bepalen die gericht zijn op zelfredzaamheid en kan Tessa mogelijk eenzaamheid helpen verminderen, hoewel het laatste nadrukkelijk geen doel is van de ontwikkelaars. Hierbij moet bovendien bedacht worden dat Tessa in dat geval niet wordt gezien als vervanger voor een wijkverpleegkundige die wel langs zou kúnnen komen, maar als alternatief waarbij helemaal geen wijkverpleging komt. Hetgeen dat gezien de toenemende krapte op de arbeidsmarkt in de zorg, overigens een reëel toekomstperspectief is.”
“De respondenten uit het huidige onderzoek bevestigen dit beeld. Zij zien dat bepaalde zorgmomenten voorkomen kunnen worden, zoals een moment waarbij de zorgmedewerker de cliënt er alleen aan herinnert om medicatie in te nemen of een maaltijd te gebruiken. Ook weten cliënten wanneer zij een zorgafspraak hebben, waardoor medewerkers niet meer voor een dichte deur komen te staan. Daarmee vergroot het gebruik van dagstructuurondersteuning de zelfredzaamheid van cliënten.”
Het lijkt erop dat als de dagstructuurrobot wordt geaccepteerd door de drie verschillende partijen, er inderdaad positieve effecten zijn voor de client, mantelzorger, professionele zorgverlener en de kosten. Om het effect van een dagstructuurrobot op cliënten, mantelzorgers en zorg- en welzijnsprofessionals harder te kunnen maken en ook daadwerkelijk door te kunnen berekenen is er echter nog meer onderzoek nodig. En voornamelijk een stapeling van onderzoek.