IJsselheem biedt zorg op 14 locaties en in de thuiszorg. In de thuiszorg worden nu 22 Tessa’s ingezet als hulpmiddel wat ondersteuning biedt voor cliënten. Op deze manier ondersteunt IJsselheem cliënten op een manier dat ze weer meer zelf kunnen. Zo hebben de zorgverleners een nieuwe manier om zorg te bieden. Ineke en casemanager Lydia Bos zijn één van de eerste gebruikers binnen IJsselheem en delen hun ervaring.
Sinds vier maanden maakt Ineke (61) gebruik van zorgrobot Tessa. Tessa helpt mensen met een cognitieve beperking in het dagelijks leven. Ineke heeft dementie en Tessa helpt haar door de dag heen met herinneringen van momenten die ze niet moet vergeten. Ineke vertelt; “Toen ze me over Tessa vertelden kon ik me er geen voorstelling van maken wat ik ervan zou moeten verwachten en vond ik het ook moeilijk. De eerste maand was het echt wennen aan Tessa. Ik vergat nog wel eens haar aanwezigheid hier in huis en vond het toch een beetje vreemd om met haar te werken.
Sinds twee maanden gaat dat veel beter. Tessa vertelt dat ik moet eten en ook dat de hond moet eten, zodat ik dat niet vergeet. In de middag zegt ze dat ik een middagdutje moet doen en maakt ze me na een tijdje ook weer wakker. Ze geeft me echt steun, dat moet ik wel eerlijk zeggen. Ik merk dat ik met Tessa nu minder dingen vergeet wat goed is voor mijzelf”.
“Als mijn man er niet is, als hij werkt bijvoorbeeld, dan is Tessa mijn houvast”
Ineke woont samen met haar man. Haar man is thuis de persoon die de app van Tessa bedient. “Als mijn man er niet is, als hij werkt bijvoorbeeld, dan is Tessa er voor mij als een houvast”. Ineke, haar man en hun hondje zijn inmiddels wel gewend aan Tessa. “Nu gaat het nog goed met Tessa, maar we weten niet hoe het ziektebeeld zich in de loop van de tijd zal ontwikkelen” vertelt Ineke.
“Met Tessa kunnen we de zorg buiten de deur houden”
Lydia Bos, casemanager dementie heeft Tessa bij Ineke ingezet. Lydia; “Bij Ineke ging het om; ‘hoe kunnen we haar ondersteunen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen?’. Tessa helpt mevrouw met het bieden van structuur in het dagelijks leven en helpt ook met tijdsbesef. Met Tessa hoeven we geen wijkverpleging in te zetten, we kunnen de zorg buiten de deur houden. Als we kijken naar tijdwinst is die er niet voor mij als casemanager, maar voor de verpleegkundige zeker. Ik vind de Tessa een handig hulpmiddel en het helpt de cliënten echt”.