Verpleegkundig Team – Hulpmiddelaar is onderdeel van Fundis en ontzorgt zorgaanbieders bij het inzetten van eHealth. Via Hulpmiddelaar is Tessa ingezet bij meneer Van der Linden, cliënt bij Duozorg. Meneer, zijn zoon en Arthur de Lange van Veilig Thuis VerpleegkundigTeam – Hulpmiddelaar delen hun ervaring.
Meneer van der Linden (91) krijgt steeds meer moeite te hebben met het oriënteren van plaats en tijd. Ruim een jaar geleden werd zorgrobot Tessa als test ingezet meneer. Tessa helpt meneer door hem te herinneren aan eet- en drinkmomenten, inname van medicatie en zijn afspraken.
“Het is beter als Tessa neutraal blijft en vanuit derde persoon praat”
De zoon van meneer Linden beheert de app van Tessa. Hij vertelt dat het voor zijn vader in het begin nog wel wennen was.
“Mijn vader kon in begin niet zo goed achterhalen waar die stem vandaan kwam. Hij zei dan ook wel eens dat de zorg had gebeld, terwijl het Tessa was die wat zei.
Ik heb destijds ingesteld dat mijn vader met de voornaam wordt aangesproken en dat werkt tot nu toe prima. Een tijdje had ik Tessa ingesteld alsof ik het was die praatte, maar dat bleek verwarrend voor mijn vader. We merken dat het beter is als Tessa neutraal blijft en vanuit derde persoon praat, het is dan geen vader-zoon verbinding en worden de taken ook sneller uitgevoerd.”, vertelt de zoon van de cliënt.
“Ik wist dat het werkte toen mijn vader zei: Ik heb water gedronken, want dat zei Tessa tegen mij”.
“Je moet het eigen maken en niet als een apparaat zien”
Het project waar meneer van der Linden deelnemer van is, wordt gesubsidieerd door het RVO. Projectleider Arthur de Lange geeft aan: “Bij meneer van der Linden heeft Tessa heel goed uitgepakt met zeer positieve ervaringen. Het is voor de toepassing van Tessa erg belangrijk dat het gebruik en zijn mogelijkheden goed aan de zorgmedewerker of mantelzorger worden uitgelegd. Tessa is een gemakkelijk hulpmiddel en zeker niet zo complex als het woord Robot doet vermoeden. Maar een beetje gevoel voor techniek is wel wenselijk. Je moet het eigen maken en niet als apparaat zien”.
“Een kwartier tijdwinst per dag klinkt weinig, maar voor een verzorgende is dat al winst”
Tessa geeft de cliënt een herinnering als er een afspraak gepland staat, zoals de komst van de zorgverlener. Arthur vertelt; “door in sommige gevallen een bericht af te geven dat de verpleegkundige komt, heeft de cliënt de mogelijkheid om zich voor te bereiden. Dat kan soms zomaar een kwartiertje schelen. Een kwartier klinkt weinig, maar voor een verzorgende is dat al winst. Dat kwartier kan weer ergens anders voor ingezet worden. Op lange termijn zal je dan zien dat Tessa heel doelmatig is.”
“Hij kan nu langer wonen op de plek waar hij nu woont”
De zoon vertelt dat hij nu niet meer dan twee of drie keer per dag belt naar zijn vader. Tessa heeft voor een structuur gezorgd en daardoor is nog frequenter bellen niet meer nodig. “Met Tessa blijf ik op de hoogte van wat mijn vader doet en voor mijn vader blijft zijn dagschema helder. Ik vind het fijn dat Tessa bij mijn vader staat. Hij kan nu ook langer op de plek wonen waar hij nu woont. Ik vind dat het doel behaald is en raad Tessa ook zeker aan voor de mensen die het nog niet gebruiken”, aldus de zoon over de inzet van zorgrobot Tessa bij zijn vader.