Voorbeeld WOZO
Kennemerhart zet Tessa en Medido in als een standaard onderdeel van de thuiszorg. Mevrouw Wigman (91) deelt haar ervaring met de inzet van Tessa als gebruiker samen met verpleegkundige Ralph Bruin.
Mevrouw wil nog graag zelfstandig zijn, en dankzij Tessa lukt dat. “Ik ben zeer slechtziend, maar ik red me aardig. Toch, Ralph?” “Zeker”, antwoordt Ralph. “U woont nog zelfstandig. En wij ondersteunen u daarbij.” Elke ochtend en avond komt de thuiszorg langs voor verzorging. “Eerst kwamen we ook tussen de middag. Maar dat hoeft niet meer, sinds u Tessa heeft.”
De inzet van technologie scheelt de thuiszorg daarmee tijd. De inzet van Tessa scheelt 30 minuten per dag (15 uur per maand) aan zorg inzet bij mevrouw. Het team zet ook Medido in. Ralph vertelt dat het wel 18 uur per week scheelt.
Mevrouw vertelt dat ze weer zelf luncht en dat Tessa haar herinnert aan de medicatie. Tessa helpt haar ook met andere praktische dingen. Bijvoorbeeld wanneer ze wordt opgehaald voor het eten. Ralph: “Soms moesten we een kwartier wachten, als u op de bank in slaap was gevallen.” Mevrouw Wigman knikt. “Nu zit ik altijd op tijd klaar. Tessa waarschuwt me als ik bijna wordt opgehaald.”
Zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan. Dat is waar Kennemerhart voor gaat. Mevrouw Wigman knikt goedkeurend. “Prima! Ik ben blij met mijn robot Tessa.” Dat geeft ons energie; een cliënt die zelfredzamer kan zijn dankzij Tessa, zorgverleners die op een nieuwe manier zorg kunnen geven en het draagt bij aan het toegankelijk houden van de zorg.