Zorgpartners Midden-Holland biedt zorg thuis, in centra of huurwoningen. Zorgpartners heeft vorig jaar een eerste ervaring opgedaan met Tessa en is begin 2021 begonnen met een pilot om de inzet van Tessa duurzaam op te schalen. Arie en Lisanne zijn de eerste gebruikers binnen Zorgpartners en delen hun ervaring.
Arie (95) gebruikt zorgrobot Tessa bij hem thuis. Tessa is een kleine sociale zorgrobot en helpt Arie gedurende de dag met verbale begeleiding door meldingen te geven en simpele gesprekken te voeren.
”Ze helpt me het herinneren van mijn medicijnen, douchen, en om voldoende water te drinken met dit warme weer”
“Ik ben echt heel tevreden met Tessa. Ze helpt me het herinneren van mijn medicijn inname, douche tijden,afspraken en met dit warme weer ook om voldoende water drinken.”
“Ik begrijp dat mensen die zich eenzaam voelen ook wat hebben aan Tessa in huis”
Ook zegt ze ‘goede morgen’ in de ochtend als ik wakker word. Ik begrijp dat mensen die zich eenzaam voelen ook wat hebben aan Tessa in huis, wel fijn denk ik. Tessa ondersteunt me nu echt goed en ik denk dat wanneer ik nog vergeetachtiger word, dan zal ik Tessa nog meer nodig hebben.” vertelt Arie.
Arie; “Ik zei dus dat ik Tessa wel meer nodig zal hebben wanneer ik vergeetachtiger zal worden. Dan zal ik haar nodig hebben voor meer momenten over de dag, zoals ook eten en drinken. Door Tessa meer herinneringen te laten uitspreken zal het dan wel goed gaan. Ik geloof dat ik met Tessa thuis kan blijven wonen”.
“Arie is onze eerste cliënt waar we Tessa hebben ingezet en door deze positieve ervaringen zetten we er nu meer in bij andere cliënten”
Iedere week komt Lisanne Bunk, verpleegkundige bij Zorgpartners, langs bij Arie. Net zoals haar cliënt is Lisanne ook zeer tevreden met Tessa. Lisanne; “Arie is onze eerste cliënt waar we Tessa hebben ingezet en door deze positieve ervaringen starten we nu een project om in te zetten bij meer cliënten.
We hebben Tessa ingezet bij Arie voor de medicatie en extra begeleiding in de dagelijkse planning. Zoals de cliënt aangeeft is hij zich momenteel nog bewust van de tijd, maar in de toekomst wanneer het minder goed zal gaan, zal Tessa een nog bredere ondersteuning voor hem zijn.
Ik kan vanaf mijn eigen locatie, thuis of op het werk, via de app berichten instellen en zien of de cliënt antwoord heeft gegeven op de gestelde vragen van Tessa, zo zie ik of hij zijn medicijnen wel of niet heeft ingenomen. Ook als ik langskom weet de cliënt dat, omdat Tessa dat heeft gezegd en dan zit hij al netjes aangekleed en klaar. Voor mij als zorgverlener zit hier ook tijdwinst in. En ik verwacht dat dit in de toekomst verder zal toenemen”.
“Tessa kun je heel persoonlijk maken en de regie blijft ook echt bij de cliënt, dat is denk ik het allerbelangrijkste”
“Het allerbelangrijkste vind ik dat je Tessa heel persoonlijk kan maken en de regie ook echt bij de cliënt blijft. Ik ben daarom heel enthousiast over Tessa en zet het nu ook in bij andere cliënten inzetten ter ondersteuning”, aldus Lisanne Bunk over de inzet van zorgrobot Tessa bij haar cliënt Arie.
Zorgpartners Midden-Holland is begin 2021 gestart met een pilot om 25 nieuwe cliënten te ondersteunen meteen Tessa binnen de thuiszorg. Dit is een voorbeeld hoe de zorgverleners bij Zorgpartners werken aan een thuiszorg voor de toekomst.