De Tessa Trainer is betrokken bij teams als deze Tessa willen gaan inzetten binnen de wijk. Het team wordt ondersteund tijdens het Team Onboarding Traject waarbij ze samen met de Trainer cliënten selecteren voor de inzet van Tessa. Hierbij ontvangt het team begeleiding rondom de (inzet van) Tessa, acceptatie van Tessa binnen het team en hoe Tessa een onderdeel van het team/het zorgproces kan worden.
Op deze pagina, het Trainingcenter, kan je meer informatie vinden over Tessa en de web-app. Ook hebben we hier een aantal veelgestelde vragen beantwoord, die kunnen ontstaan wanneer je met Tessa werkt. Verder vind je een aantal praktijkvoorbeelden terug die je hopelijk inspireren bij de inzet.
Heb je een vraag of wil je graag een casus bespreken, onderaan deze pagina kan je contact opnemen met de trainers. Daarnaast kun je voor alle technische vragen rondom de (installatie van) Tessa terecht op ons online helpcenter: www.tinybots.nl/help
Mocht je ondersteuning wensen bij de inzet van Tessa dan verwijzen we graag door naar onze Tessa Expert collega’s: www.tinybots.nl/tessaexpert
Wist je dat onze Tessa handleiding en inspiratiekaarten nu ook online beschikbaar zijn? De inspiratiekaarten kunnen je, zoals het woord al zegt, inspireren bij het maken van scripts. Denk hierbij aan onderwerpen maar ook voorbeeldzinnen welke Tessa kan uitspreken. De inspiratiekaarten worden niet meegeleverd bij de Tessa.
Tessa is hedendaags in ontwikkeling en via dit Trainingcenter houden wij jou op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar jouw feedback over de nieuwste functies, ons Trainingcenter en de Tessa (web-app). Ook als je nog nieuwe ideeën hebt of iets mist op deze pagina. Mail jouw feedback naar: feedback@tinybots.nl
Laat Tessa iedere maand terugkomen op het teamoverleg. Zo evalueer je cliënten met een Tessa en denk je samen na over nieuwe cliënten. Daarnaast zijn nieuwe collega's, leerlingen en stagiaires gelijk op de hoogte.
Zet Tessa op een centrale plek neer waarvan bekend is dat Tessa daar de meeste vragen/taken zal uitspreken. Het is niet mogelijk om Tessa te verplaatsen gedurende de dag. Let er op dat Tessa nog hoorbaar is mocht er een televisie en/of radio in de buurt staan.
Heb je een script geschreven en wil je dit beluisteren voor versturen? Druk dan op de zwarte play button en hoor jouw tekst direct op het apparaat waar je de website (web-app) open hebt staan.
Gebruik een komma in je zin en Tessa zal dit zien als een pauzemoment.
Als je een uitroepteken achter je woord/zin zet zal Tessa het net iets anders en vrolijker uitspreken dan normaal.
Als je de cliënt gaat informeren dat Tessa wordt ingezet kan het helpen om Tessa als een cadeautje te presenteren inplaats van zorgrobot Tessa. Dit kan de cliënt misschien wat afschrikken.
In de web-app staan onder Generieke scripts de meest voorkomende thuiszorg situaties omschreven. Je kunt deze als inspiratie gebruiken en aanpassen waar nodig.
Nee, dit is niet erg. Tessa zal dan aangeven dat ze geen ja of nee heeft gehoord en de cliënt vragen om als nog te antwoorden met ja of nee door de vraag nogmaals te herhalen. Mocht de cliënt dan wederom geen antwoord geven (of deze staat te ver weg waardoor Tessa het niet kan horen) dan zal Tessa een ingegeven antwoord geven, bijv: ‘Ik heb helaas geen antwoord gehoord, maar ik hoop dat u lekker heeft gegeten.’
Tessa spreekt meerdere talen! Ze is vaardig in: Nederlands, Engels, Duits, Italiaans,Turks en Traditioneel Chinees. Daarnaast kan de Tessa app nu naast het Nederlands ook in het Engels worden weergegeven. De functie is nog in ontwikkeling. Meer informatie volgt in de nabije toekomst. Voor gebruik in Nederland adviseren wij om de taal op Nederlands te houden.
Wil je meer weten over het gebruik van één van deze talen? Kijk dan op ons online helpcenter artikel voor meer informatie en uitleg.
Je ontvangt Tessa met een eigen outfit. Er is geen andere outfit te koop, maar het is zeker mogelijk om dit eigen te maken en haar een andere outfit te geven. Leuke activiteit voor bij de dagbesteding of misschien zijn er creatieve kinderen/kleinkinderen. Het is zelfs mogelijk om Tessa als hout box neer te zetten zonder de kleding. Met het hout mag niks gebeuren qua tekenen/verven!
Het reset volume is te vinden in de robot instellingen. Het reset volume is de ondergrens als Tessa te zacht staat. Als het geluid zachter staat dan deze ondergrens, dan zal het volume van Tessa de volgende dag automatisch terug gezet worden op het reset volume. Dit om te voorkomen dat de berichten niet gehoord worden.
Wil je hier meer informatie over? Kijk dan op ons online helpcenter artikel.
Maakt Tessa zo droog mogelijk en neem contact op met onze Helpdesk (024-3010311) om te kijken wat de schade is. Het is niet de bedoeling dat het plantje van Tessa water krijgt, deze is namelijk nep. Blijft de cliënt de neiging hebben om het plantje water te geven, dan kan het helpen om het plantje eruit te halen en/of een briefje in het bakje te stoppen met: 'Geen water geven = nep!'.
De scripts die in Tessa worden gezet spreekt zij fonetisch uit. Dit houdt in dat Tessa de woorden op leest zoals ze geschreven zijn. Hou hier dus rekening mee als je berichten gaat invoeren en neem dit mee in de voorbereiding van de berichten in Tessa. Dit is vooral het geval bij niet-Nederlandse woorden en namen. Voorbeeld: boterham spreekt Tessa natuurlijk uit als je 'boteram' typt. Je kunt bij alle scripts/direct uitspreken/taken gebruik maken van de 'preview' knop, dit maakt dat je de ingevoerde tekst kunt horen op het apparaat van invoeren nog voordat Tessa het zal uitspreken. Zo voorkom je eventuele fouten of ongewenste uitspraken.
Meer weten over de preview functie zie ons online Helpcenter artikel
Nee, dit hoeft niet. Je kunt jullie team mail gebruiken om hier één account op aan te maken. De gegevens kun je dan delen met de betrokken teamleden, leerlingen en/of stagiaires. Deel dit alleen met mensen die daadwerkelijk iets met Tessa zullen doen. Op dit account kunnen jullie dan alle Tessa’s koppelen welke jullie gaan inzetten bij de cliënten.
Aan één Tessa kunnen 5 accounts gekoppeld worden. Dit is wel afhankelijk van de Tessa Web-app versie. Hoe weet ik welke versie mijn app is? Klik op het hamburgermenu (3 streepjes) rechts boven, ga naar informatie en daar staat bovenaan de app versie.
Voor meer informatie over het koppelen van meerdere accounts aan de Tessa verwijzen wij je graag door naar ons online Helpcenter artikel
Aan één account kunnen alle Tessa’s gekoppeld worden vanuit een thuiszorgteam. Hierdoor zijn alle Tessa’s welke in een team worden ingezet overzichtelijk terug te vinden op één account. Deze kun je dan vinden door boven in de app midden op de grijze balk te drukken. Als wijkteam ben je tevens ook het eerste account (primary app-user) welke gekoppeld wordt aan de Tessa. Dit is bij IEDERE TESSA! Zo kun je familie en/of andere disciplines uitnodigen en blijven jullie als thuiszorg in controle over de inzet.
Wil je meer weten over het koppelen van meerdere Tessa's aan 1 account? Dan verwijzen we je graag door naar ons Helpcenter artikel
Achterhaal de reden waarom Tessa uit het stopcontact wordt gehaald. Is dit een gewoonte? Zorg dan dat Tessa haar oogjes uit gaan op de tijd dat de cliënt naar bed gaat en/of leg een briefje bij Tessa met 'Tessa gaat vanzelf uit als haar oogjes uit gaan, dit is om [tijdstip]'. Praat Tessa te veel in de avond? Minimaliseer dan het aantal berichten, dit kun je later altijd nog proberen op te bouwen. Plak een briefje op de stekker dat deze kan blijven zitten. Mocht dit alles niet werken dan is het verstandig om te schakelen met één van onze Trainers en/of Tessa Experts om te kijken of de inzet nog wel wenselijk/mogelijk is.
Wordt de stekker eruit getrokken vanwege het stroomverbuik? Dan kan ons Helpcenter artikel wellicht hierbij helpen
Het is mogelijk om scripts/taken dagelijks, wekeliijks, maandelijks en/of jaarlijks in te plannen. Zodra je bij het taakoverzicht bent kun je kiezen voor [herhalingen], kies dan voor [anders, namelijk elke:] Het inplannen van scripts wordt op deze manier eenvoudiger en nog persoonlijker.
Tessa is aangevraagd op de cliënt op basis van het cliëntnummer. Hierdoor is het de bedoeling dat je Tessa gaat afmelden & retourneren. Tessa hoeft NIET gereset te worden. Tinybots zal dit dan verder oppakken qua gegevens verwijderen. Vraag altijd binnen jouw organisatie na hoe de aanvraag en afmelding van Tessa verloopt om verwarring te voorkomen. Je kunt ook altijd contact opnemen met één van de Trainers via onderstaande contactgegevens.
Ja, dit is mogelijk. De offline notificatie geeft aan dat Tessa uit staat (stekker eruit) of dat Tessa geen verbinding meer heeft met het internet. Wanneer Tessa weer aan staat / verbinding heeft, dan kun je ook een online notificatie ontvangen. Dit kun je instellen via het hamburgermenu (3 streepjes rechts boven), robotinstellingen, zet het alarmbelletje 'aan' en vink het vakje van de 'online notificatie' aan. Vul bij contact jullie team email in en zet de tijd op 30 min (TIP!). Mocht je deze op zo snel mogelijk zetten bestaat het risico dat je veel mailtjes ontvangt achter elkaar. Waarom wil je dit aanzetten? Zo kun je op afstand monitoren hoe de inzet verloopt (o.a. monitoring van gedrag), hoe jouw cliënt reageert op Tessa, zorgt voor continuïteit in het zorgproces en dat je op afstand snel kunt handelen. Mocht Tessa geen verbinding meer hebben met het internet dan zal ze de opgeslagen berichten volgens schema gewoon uitspreken. Je kunt dan alleen geen nieuwe berichten meer inplannen.
Mocht je twijfels hebben over de verbinding van Tessa dan kun je altijd telefonisch contact opnemen met ons Helpcenter (024-3010311)
Ja, Tessa kan naast een ja/nee-vraag ook een vraag stellen met gevarieerde en meerdere antwoordopties. Zo kun je specifiekere vragen stellen, bijvoorbeeld: 'Hoe gaat het met u vandaag?' Je kunt het antwoord dan terug zien in de app.
Belangrijk om te weten bij het gebruik van deze functie is dat de Primary User toestemming moet geven voor het gebruik van Google audio transcriptie. Klik hier voor meer informatie.
Verder is het inplannen van een vraag met meerdere antwoordopties simpel. De interface ziet er iets anders uit dan voorheen. Voor meer informatie, uitleg en een voorbeeldcasus verwijzen we je graag door naar ons online helpcenter artikel.
Het is mogelijk om Tessa de dag van de week of variaties daarop te laten uitspreken. Dit noemen wij 'script variabele' toevoegen aan een script. We plannen op dinsdag 14 november 2023 een script in waarbij Tessa de dag zal uitspreken, dan klinkt het zo: [Tessa zegt]: "Hallo Piet. Het is vandaag dinsdag". Het script in de Tessa Web-app ziet er als volgt uit: "Hallo Piet. Het is vandaag DAY_OF_WEEK.
Wil je meer weten over het gebruik van deze script variabelen en/of ben je benieuwd welke er allemaal zijn? Kijk dan op ons online helpcenter artikel voor meer informatie en uitleg.
Er is een eerste stap gemaakt in de communicatie met de Tessa. Middels de feature 'spraak interactie' kun je een vraag stellen aan Tessa of ze reageert om commando's van de gebruiker (cliënt). Zo kan Tessa daarop reageren, instructies geven wanneer dat gewenst is, of op veel herhalende vragen het gewenste antwoord geven, maar ook een verhaaltje vertellen of aangeven hoe laat het is.
Meer informatie en extra uitleg kun je vinden in ons online helpcenter artikel.
Onderaan de pagina vind je de gegevens om contact op te nemen met de Trainers.
Voor de Tessa Experts verwijzen we je naar de belafspraakpagina
Belangrijk om te weten is dat Tessa het bericht vanuit 'haar' perspectief zal uitspreken. Stel dat je als thuiszorg spontaan langs wilt komen, dan kun je beter de volgende tekst invoeren: 'De thuiszorg is onderweg. Over 5 minuten zal de zuster er zijn.' Dus het is heel gek als je gebruik maakt van het woord 'ik', bijv: 'Ik kom eraan'. De cliënt kan dan in verwarring zijn want Tessa staat al in huis. Daarnaast weet je nog niet wie er onderweg is.