Hier leggen we uit hoe zorgrobot Tessa werkt, wat ze precies kan doen en waarom Tessa eigenlijk werkt.
Dit kan met WiFi, MiFi of kabel. Zo wordt het mogelijk om Tessa op afstand te bedienen. Zorg op afstand is hiermee mogelijk.
Tessa moet altijd via het Tinybots systeem verbonden zijn. Het robotje initieert zelf de verbinding om informatie uit te wisselen. Dat is veiliger, want (vreemde) verbindingen van buiten worden niet zomaar geaccepteerd.
Je kan van te voren een dagschema aanmaken met taken, instructies en berichtjes om jouw cliënt te ondersteunen.
Wil je direct iets versturen? Dan kan via de 'direct uitspreken' functie.
Tessa kan van tekst naar spraak vertalen en andersom. Je hoeft alleen in te typen wat ze moet zeggen.
Instellen van Tessa is net zo eenvoudig als een 'smsje' of briefje schrijven.
Elk minuut meldt Tessa of ze nog goed werkt. Ze laat ook weten of je cliënt heeft gereageerd op je ingestelde vragen.
Het is net een smsje versturen, maar nu plan je met een datum en tijd in wanneer het verstuurd mag worden.
Tessa spreekt het uit op de ingestelde tijd, met haar eigen stem.
Tessa kan ook gesloten vragen stellen aan je cliënt, waarbij ze de 'JA' of 'NEE' antwoorden aan jou terugkoppelt.
Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig vragen of alles goed gaat, of een zorg moment goed uitkomt of dat je cliënt medicatie heeft ingenomen.
Wanneer begeleiding meerdere stappen heeft, kan dat ingesteld worden in de 'script' functie.
Wij zullen ook meer templates delen van scripts. Dit bespaart jou tijd.
Je kan eigen muziek van je cliënt in Tessa zetten. En op vooraf ingestelde tijden automatisch laten afspelen.
Tessa vraagt wel nog even of je cliënt op dat moment muziek wenst.
Dit is een soort gesproken smsje versturen. Eenvoudigweg een berichtje schrijven in de app en verzenden.
1 seconden later hoort jouw cliënt jouw berichtje.
Jarenlang is er onderzocht hoe technologie zinvol ingezet kan worden.
Conclusie: We moeten niet zomaar taken overnemen, maar juist ervoor zorgen dat cliënten zelf weer dingen kunnen doen. Want dat vinden ze zelf belangrijk. Zelfregie en zelfstandigheid.
Geen symptoombestrijding, maar de oorzaak achter het probleem uitzoeken en oplossen.
Voorbeeld: een cliënt loopt steeds weg.
Vrijheid beperken, cameratoezicht en deur op slot maakte de situatie erger.
Oorzaak: het bleek dat meneer opzoek ging naar zijn partner, omdat hij zorgen maakt.
Oplossing: Tessa meldt voortaan dat ze even boodschappen doet en over 30 min. weer thuis is. Meneer blijft nu rustig thuis en geniet van zijn kopje soep of koffie.
Tessa kan 24/7 verbale begeleiding geven. Op momenten dat jouw cliënt het prettigst vindt.
Een toevoeging op de nodige zorg die je cliënt nodig heeft.
Dementie of een ander cognitieve beperking tast ook iemands zelfbeeld aan. Soms is er weerstand om hulp te ontvangen.
Hulp en instructie van Tessa wordt vaak prettig ervaren omdat ze een apparaat is - een hulpmiddel zonder oordeel. En ze klinkt altijd vriendelijk en is eindeloos geduldig.
Verbale communicatie is intuïtief. Gebruikers hoeven niet te kunnen lezen of ingewikkelde menu's door. Zo blijft het toegankelijk.
Andere aspecten zijn ook aangepast op de doelgroep. Tempo is instelbaar, berichten worden meerdere keren herhaald en zoveel mogelijk met gesloten vragen uitgevraagd.