De inzet van Tessa start bij een zorgvraag van de cliënt. Maar hoe weet je bij welke cliënt en zorgvraag je Tessa kan inzetten? Om hierbij te helpen is de inzetwijzer ontwikkeld. Een tool waarbij je door het beantwoorden van drie vragen erachter komt of Tessa de juiste interventie is voor jouw cliënt.
De inzetwijzer, nu nog eenvoudiger!
De inzetwijzer is vernieuwd, zodat de cliënt selectie nog eenvoudiger is. De eerdere versie van de inzetwijzer beschreef de symptomen waardoor een zorgvraag ontstaat. Bij deze symptomen is de inzet van Tessa ondersteunend. In gesprek met zorgverleners was dit niet iets wat altijd werd meegenomen in het besluit om Tessa in te gaan zetten.
Als zorgverlener wil je jouw cliënt graag helpen, het liefst op zo’n manier zodat iemand zelf in staat is om een zorgactiviteit uit te voeren. Tessa helpt cliënten bij de uitvoer van zorgactiviteiten met verbale begeleiding. Met deze begeleiding is een groot aantal cliënten in staat de handeling zelfstandig uitvoeren. Tessa begeleidt daarom de zorgvragen waarbij in eerste instantie fysieke verbale begeleiding in werd gezet. Samen met zorgaanbieder heeft Tinybots 500 client cassues beoordeeld. Hieruit bleek dat ca. 26% van de cliënten een zorgvraag heeft die kan worden opgelost met verbale begeleiding (link).
De belangrijkste vraag om te beoordelen of Tessa het juiste hulpmiddel is voor de cliënt is dan ook:
‘'kan de cliënt een of meer van zijn zorgvragen oplossen met behulp van verbale begeleiding’'
De tweede vraag test of de inzet van Tessa een onderdeel is van de wijkverpleging en daarmee het zorgplan van de cliënt. De vraag is: ‘'is deze zorg wijkverpleging’?'. De Omaha aandachtsgebieden worden hierbij genoemd om te helpen, Omaha is een classificatiesysteem dat veel wordt toegepast in de wijkverpleging. Er is dus een grote kans dat het zorgplan van de cliënt bestaat uit deze gebieden.
Tot slot zijner een viertal randvoorwaardes gesteld als laatste controlevraag of de inzet van Tessa passend is. Wanneer de cliënt voldoet aan deze randvoorwaardes is deinzet van Tessa passend voor deze cliënt en zijn of haar zorgvraag. Deze randvoorwaardes, werken als een filter om te voorkomen dat je Tessa inzet bij een client waar het waarschijnlijk niet past op basis van de ervaringen van eerdere inzetten.
De Test: is de nieuwe inzetwijzer echt makkelijker?
Om te testen of de inzetwijzer echt beter was is er hulp ingeschakeld. Binnen Tinybots testen we het altijd met de gebruiker. Daarom heeft Mandy, wijkverpleegkundige bij ViVa! Zorggroep, de inzetwijzer getest. Het eerste wat ze zei was: ‘'Deze versie is een stuk gemakkelijker”. “Er wordt niet meer een hele waslijst gevraagd, dit kunnen we onthouden en hoeven we ook niet altijd de inzetwijzer bij de hand te houden.'' Dit bevestigde de eenvoud van de vernieuwde inzetwijzer.
De inzetwijzer wordt vanaf nu toegepast bij organisaties die starten met de inzet van Tessa volgens de 3 level aanpak en daarbij implementatie ondersteuning van Tinybots ontvangen.
Heb je vragen over de inzetwijzer na het lezen van mijn artikel? Wil je de inzetwijzer zelf ook ontvangen? Of ben je benieuwd hoe de inzet van Tessa bij jullie organisatie er uit kan komen te zien? Stuur me een berichtje via tessa@tinybots.nl ik help graag!