Tessa helpt de zorgprofessional
Cliënten kunnen meer zelf en hebben minder zorg nodig met Tessa. Leer hieronder hoe de inzet van een Tessa de zorgprofessional helpt.
Verbeterde efficiëntie en tijdbeheer
Tessa biedt zorgprofessionals de mogelijkheid hun tijd efficiënter te beheren door een aantal dagelijkse taken te automatiseren. Met verbale begeleiding bij medicatie-inname en het herinneren aan afspraken, helpt Tessa cliënten om zelfstandiger te worden. Hierdoor kunnen zorgprofessionals hun tijd beter indelen en zich richten op complexere zorgvragen.
Verhoogde zelfredzaamheid
Een van de grootste voordelen van Tessa is de toename in zelfredzaamheid van cliënten. Door ondersteuning te bieden bij dagelijkse routines, worden cliënten minder afhankelijk van zorgprofessionals voor eenvoudige taken. Dit stelt zorgprofessionals in staat om hun aandacht te richten op cliënten die meer intensieve zorg nodig hebben, wat de algehele zorgkwaliteit verbetert.
Vermindering van werkdruk en stress
Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van Tessa de zorginzet met gemiddeld 79 minuten per week vermindert. Dit betekent dat zorgprofessionals en mantelzorgers minder tijd hoeven te besteden aan routinetaken, wat leidt tot een vermindering van werkdruk en stress. Met meer tijd voor andere taken en minder stress, kunnen zorgprofessionals een betere balans vinden tussen werk en privéleven.
Meer flexibiliteit en aanpasbaarheid
Tessa is eenvoudig in te stellen via een app, waarbij zorgprofessionals persoonlijke scripts kunnen maken of gevalideerde templates kunnen gebruiken. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om de begeleiding aan te passen aan de specifieke behoeften van elke cliënt. Dit zorgt voor een efficiëntere en effectievere zorgverlening, waardoor zorgprofessionals hun werk met meer voldoening en minder frustratie kunnen uitvoeren.
Wat zeggen onze partners?




Praktijkonderzoek
Verschillende zorgaanbieders hebben Tessa ingezet en het effect gemeten. Hieruit blijkt dat Tessa de gebruiker ondersteunt op zorgvragen en het de inzet van zorg vermindert.
VGZ Good Practice
Op basis van de ervaringen bij meerdere zorgaanbieders heeft verzekeraar VGZ Tessa uitgeroepen tot Good Practice voor de wijkverpleging. De resultaten laten zien dat 85% van de cliënten zelfredzamer is met Tessa, het de zorginzet met gemiddeld 79 minuten per week vermindert en het een positief effect heeft op het welzijn van de cliënt. Meer details in de infographic.
Meerdere zorgaanbieders hebben Tessa ingezet en het effect gemeten. Hieruit blijkt consistent dat cliënten zelfredzamer worden met de ondersteuning van Tessa en dat dit de zorginzet vermindert.

Lees de onderzoeksrapporten
Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg
Vilans (2021): in opdracht van Ministerie van VWS uitgevoerd door Vilans en Significant Public
“De respondenten uit het huidige onderzoek bevestigen dit beeld. Zij zien dat bepaalde zorgmomenten voorkomen kunnen worden, zoals een moment waarbij de zorgmedewerker de cliënt er alleen aan herinnert om medicatie in te nemen of een maaltijd te gebruiken. Ook weten cliënten wanneer zij een zorgafspraak hebben, waardoor medewerkers niet meer voor een dichte deur komen te staan. Daarmee vergroot het gebruik van dagstructuur-ondersteuning de zelfredzaamheid van cliënten.”
Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg
Vilans (2021): in opdracht van Ministerie van VWS uitgevoerd door Vilans en Significant Public
“De respondenten uit het huidige onderzoek bevestigen dit beeld. Zij zien dat bepaalde zorgmomenten voorkomen kunnen worden, zoals een moment waarbij de zorgmedewerker de cliënt er alleen aan herinnert om medicatie in te nemen of een maaltijd te gebruiken. Ook weten cliënten wanneer zij een zorgafspraak hebben, waardoor medewerkers niet meer voor een dichte deur komen te staan. Daarmee vergroot het gebruik van dagstructuur-ondersteuning de zelfredzaamheid van cliënten.”
Maatschappelijke kosten en baten van toepassing van AI in de zorg
Ecorys (2022): In opdracht van Ministerie van VWS uitgevoerd door Ecorys en PBLQ
“De maatschappelijke kosten- batenanalyse laat zien dat de maatschappelijke baten die resulteren van de inzet van Tessa substantieel hoger zijn dan de kosten. Het saldo van baten en kosten over een periode van 15 jaar bedraagt € 325 miljoen euro uitgaande van een minimale tijdswinst, tot € 1 miljard uitgaande van maximale tijdswinst. Naast de kwantificeerbare baten door de tijdswinst, is het belangrijk te benoemen dat Tessa ook effect kan hebben op de kwaliteit van leven van cliënten."
Meer zelfregie en zelfstandigheid
Zorgassistent Tessa vergroot de levenskwaliteit van je cliënten en reduceert zorgvraag door hen in hun kracht te zetten. Tinybots ondersteunt alle fasen van innovatie - van pilot tot borging.
